Friday, July 25, 2008

Broken English??

Hari ni aku nak cerita pasal BROKEN ENGLISH. Macam yang kita tau sekarang, ramai yang dh terror speaking. Maklumlah, "Zaman dah berubah, Dunia dah maju". Tapi masih ada juga yang speaking dia macam skipping. Aku cakap ni dari perspektif aku. Aku tidak mengutuk sesiapa selain diri aku sendiri yang Englishnya HANCHO. Hehehehe. Dan ada juga yang tak reti cakap English, tapi nak berlagak juga boleh speaking. Memang kelakar. Contoh macam watak Datin Faridah dalam drama Bella di TV3. Antara ayat yang aku ingat; I not fire-fire him lah (Saya tak mengapi-apikan dialah). Kelaka bukan? Ni bukan grammar lagi yang salah, lagi teruk daripada grammar salah. Aku pun kadang-kadang cakap macam tu juga. Tapi, itu sekadar gurauan dengan kawan-kawan je. Aku bukanlah terror sangat speaking ni. Sebenarnya aku nak kongsi cerita pasal BROKEN ENGLISH ni. Nak tahu tak? Kalau tak nak tahu tak payahlah baca entri ni sampai habis. Kisahnya begini, aku ada seorang kawan. Nama dia Anis. Dia ni memang kelakar. Kalau sehari tak buat kelakar, itu bukan dia. Dia pun ceritalah kat aku pasal 1 komik yang dia baca. Aku tak ingat tajuk, tapi yang pasti dalam komik tu, ada BROKEN ENGLISH. BROKEN ENGLISH yang menambahkan imbuhan awalan. Memang kelakar bunyinya. Nak tahu? Contoh BROKEN ENGLISH tu seperti di bawah:

1. spell = menyepell
2. swim = menyewim
3. sing = mengesing
4. start = menyetart
5. study = menyetadi

Tak boleh blah gila. Macam sakit je perkataan-perkataan dia tu. Siapa setuju? Anda semua, kalau ada apa-apa pengalaman pasal BROKEN ENGLISH, kongsilah dengan saya ye.

p/s: Entri kali ni bukan untuk mengutuk sesiapa ye. Cuma sekadar hiburan semata-mata. Kalau ada yang terasa, saya minta maaf dan Kalau ada yang dikutuk, orang itu adalah saya!!!

No comments: