Sunday, July 12, 2009

Elakkan,

Haha. Hari ini saya ingin mengajar anda semua supaya mengeja dengan betul ya. HAHA! Ape daa aku merepek pagi-pagi butaa ni? Sebab macam menyampah dengan orang yang tak reti mengeja tahap lapan belas. HAHA! xD

Elakkan ini,
Sangat jadi sanad. Apa jadi apew. Dia jadi diew. Suka jadi sukew. Mana jadi manew. Ada jadi adew. Dekat jadi tat. Kena jadi knew.

Ehh, ape daa? Kalau nak merosakkan bahasa pon, sikit-sikit sudahlah. Setakat nak shotform boleh tahan lagi. 'Sangat' tu jadikanlah 'sgt'. 'Dia' tu dah ok, takyah dah tambah 'w' tu. Orang selalu nak pendekkan sebab nak cepat dia pergi tambah 'w' lagi apa pasal? 'Mana' dengan 'ada' pon sama. 'Manew adew'. HAHA! Tak pelik ke kalau baca?

Ayat SMS tu standard laa. Pendek-pendekkan. Nama pon Sistem Pesanan Ringkas, Short System Messege. Yang korang pegi panjang-panjangkan lagi tu kenapa? Kang habis semua perkataan nak tambah 'w'. "Manew akuw tawu adew kew takdew." HAHA! Fahamkah anda?

Kalau aku sendiri pon mesej, perkataan pendekkan lagi. Contoh, "Ntah, mne ak tau" Takdelah plak aku taip, "Ntahlew, mnew akuw tawu" HAHA! Sekali lagi aku gelak. Kelakaw gilew law. HAHA! Tambah 'w' kot? xP

Aku pon takdelah eja semua penuh-penuh selalunya. Pendekkan je. Takdelah plak tambah 'w' tu. Manew adew akuw tambahw. HAHA! Sekarang baru aku tambah. xD

Aku mengaku juga, aku pon ada merosakkan bahasa. Tapi takde kot separah tahap lapan belas ini. Tahap lapan mungkin. HAHA! xD

Kesimpulannya, nak rosakkan bahasa itu beragak sedikit ye. xP

8 comments:

IkramAfiq said...

haha...betul-betul...mari kita membanteras perosak bahasa...haha

.imah. said...

ikram,
yeahh! marilah kita!
HAHA! x)

bida said...

ye ye. benci gila sape yg ske wat cmtu !
110% sokong. bahasa menunjukkan bangsa

bida said...

then mule lah bile bace nak muncung2 kan mulut :P

syudJB said...

hehe .
tahu tak pe .
kadang² tak paham ape yang diaorang cakap kan =p

.imah. said...

kak bida,
hahaa.. betulbetul..
muncongggkan mulutnyewww~
HAHAHA! xD

syud,
betulbetul.. tak faham kdg2..
hehe~ x)

erza said...

aku pon heran gak ngan manusia2 sngal nih..klo spe yg tmbh2 'w' kt blkg tuh aku pkir mmg lyk utk msok tdika semule

.imah. said...

erza,
ahaha! betulbetulbetul~ x)