Thursday, August 11, 2016

#ThrowbackThursday : Drama Cina

Alkisah nak throwback pulak memalam ni. Dulu-dulu habis sekolah je selalu tergesa-gesa balik rumah. Kawan-kawan aku pun tau aku jenis tak suka stay back kat sekolah. Even kalau ada kokurikulum selalu je balik rumah dulu. Lepas solat and lunch datang sekolah balik. Well, sekolah dulu belakang rumah je kan. Kadang-kadang tu kan, dah balik rumah, aku skip je kokurikulum sebab malas terox noks. Hahahaha, aku dulu memang kaki mengelat kokurikulum. Sampai kena buang keahlian untuk unit beruniform masa form 5. Dalam sijil berhenti sekolah kan, keahlian unit beruniform : TIADA. Hina kan? HAHAHAHAHA.

Ada satu phase dalam alam persekolahan aku bila aku suka tengok drama Cina. Haa, yang ni rasanya tak pernah update cerita dalam blog ni dulu-dulu. Hahaha. Entah kenapa entah, rasa best pulak. Kadang-kadang drama Cina Malaysia, Cina Singapore, Cina Taiwan pun ada tau. Drama-drama ni best ada kat NTV7 dulu. Tak silap aku ada 2 slot yang aku layan. Pukul 1.30ptg dgn 6.00ptg. Yang pukul 1.30ptg tu la selalu buat aku tergesa-gesa balik rumah. Keluar pintu pagar sekolah je jalan laju-laju, lepas dah pandang crush kat tempat parking motor, aku tak pandang belakang dah. Direct jalan kaki balik rumah. Habis kelas 1.15ptg kot time tu. Pandang crush kejap je tau lepastu jalan laju-laju sampai rumah 1.20-1.25ptg camtu tengok keadaan trafik jugak. Banyak kereta, lambat lintas jalan, lambat sikit sampai. Hahaha.

Dah sampai rumah pulak, buka kasut laju-laju, letak beg laju-laju, buka tv laju-laju nak tengok drama punya pasal. Bersungguh tau tak nak terlepas. Dulu masa sekolah tak reti download drama lagi. Hahaha. Jadinya mimpi apa entah aku bosan sangat agaknya sehari dua ni, tetiba teringat drama-drama Cina yang aku layan masa sekolah dulu. Banyak yang lupa tajuk. Macam-macam keyword try google. Akhirnya jumpa 3 favourite drama dulu. Hehehe.

Corner with Love. Drama cina Taiwan ni cerita pasal perempuan kaya nak belajar buat oyster omelette daripada lelaki tak setaraf dia yang pandai buat makanan tu. Tajuk macam tu sebab hero and heroin first time berjumpa sebab accident dekat corner jalan. Ending pun tak silap aku jumpa kat corner jalan. Perempuan ni macam ego sikit tau lepastu macam biasa la last sekali jatuh cinta jugak. Sweet jugak lah cerita ni, hero and watak sampingan dia lawak okay. Well, aku jumpa drama ni dengan keyword google 'taiwan drama omelette'. Hahahahahaha, entah kenapa lagi cerita ni pasal omelette je yang aku ingat. Dan google sangat sangat power, keyword macam tu pun boleh jumpa apa yang aku nak dekat result #1 lagi tau. Tak tahu nak bagi penghargaan macam mana lagi dekat yang cipta google ni. Aku doakan mereka diberi hidayah untuk mati dalam Islam jela. Hehe boleh cenggitu? Sekarang aku tengah gigih nak download 16 episod cerita ni. Mati la nak bila nak sudah entah. Kat youtube setiap episod ada 7 part. Cari yang full part dengan english subtitle tak jumpa. Terpaksa la hadap download satu-satu. Hahaha bersungguh boleh?

Next drama, cina Singapore. Drama Singapore ni lagi banyak episod daripada Taiwan tadi. Jadi aku tak gigih la pulak nak download kan? Just reminiscing the old memories jela pasal cerita ni. Hahaha. Ada 2 drama paling favourite. Satu tajuk dia The Little Nyonya. Pasal kehidupan orang Nyonya kat Singapore dari zaman dulu-dulu sampai sekarang kot. Lebih kurang macam tu la. Aku suka tengok drama ni pasal pelakon dia sorang handsome gila tau. Hahaha, dulu ada jugak taste kat Chinese look. Heroin pun cantik sangat. Lepastu aku suka tengok suasana and culture Nyonya tu semua time tu. Comel je semua pakai kebaya. Tapi cerita ni kira genre yang sedih sendu sendu jugak la sebenarnya. Aku tak ingat aku dapat tengok ending ke tak. Hahaha. Cerita tu 5-6 tahun lepas jugak tu.

Satu lagi tajuk dia, Crime Busters. Tak ingat kenapa suka, tak ingat kenapa tengok. Hahaha, tapi maybe sebab jalan cerita pasal detective and solve crimes ni memang taste aku sampai sekarang. Jadi, it's one of my favorite. Hehehe.

Sekian, update random throwback. Sebenarnya bosan + nervous tunggu result first sem degree ni. Dalam 3-4 jam lagi dapat la email SALAM UiTM tu. Hahaha. Apalah nasib aku sem ni. Dengan nak jawab paper tapi busy baru start business dropship kecil-kecilan (PSSTT : later aku update pasal ni, for the time being just visit Instagram @_bypijanaim okay? hehehe), jawab paper dalam demamnya, dalam homesick nak balik raya lagi. Banyak betul dugaan final exam sem ni. Semoga membuahkan hasil yang memuaskan hati.

Wish me luck! Mkbye.

No comments: